In een klas met 25 leerlingen zitten ook 25 verschillende persoonlijkheden. Dat we ze allemaal op dezelfde manier lesgeven, is dan ook zeer betreurend. Elke leerling heeft andere behoeftes en op een andere manier hulp nodig, kinderen met autisme zeker. In een drukke klas is het voor een docent niet altijd makkelijk om rekening te houden met een leerling met autisme. Vooral als de docent niet goed weet waar hij of zij rekening mee moet houden. Deze blog geeft hulp!
Autisme & sociale ontwikkeling
Een kenmerk van autisme is dat de sociale ontwikkeling vaak erg achterloopt. Het is dus zeker niet raar als het voorkomt dat een leerling van 16 op een sociaal level zit van een kind van 13. Dit kan ervoor zorgen dat de leerling met autisme niet goed om kan gaan met zijn of haar klasgenoten en er buiten kan gaan vallen. Autistische kinderen zijn daardoor makkelijke slachtoffers om gepest te worden. Let hier als leerkracht op en ga wanneer nodig in gesprek met de klas om ze bewust te maken van elkaar. Zorg er als docent wel voor dat je het kind niet anders (kinderlijker) aanspreekt dan andere kinderen. De intellectuele vermogens zijn namelijk hetzelfde of misschien wel beter dan die van andere kinderen. Als je de leerling met autisme op een andere manier aanspreekt dan andere kinderen, komt het over alsof je hem of haar als een klein kind behandelt en dat zal averechts werken.
Wat moet je juist wel doen?
Zorg ervoor dat de communicatie naar de leerling positief blijft. Kinderen met autisme kunnen namelijk moeilijker tegen kritiek, omdat het verband tussen de kritiek en de actie van het kind niet altijd gelegd kan worden. Benadruk juist wat het kind wel goed kan. Gebruik daarnaast altijd concreet en ondubbelzinnig taalgebruik, want figuurlijk of dubbelzinnig taalgebruik wordt niet begrepen. Vermijd verder zoveel mogelijk oogcontact. Het is vaak namelijk info waar het kind niets mee kan, maar wel veel tijd voor nodig heeft om het te verwerken. Zo zorg je ervoor dat je blik geen misverstanden kan opleveren.